اطلاعاتی درباره آجر

آجر از پخت خاک رس به دست می آید و در شکلها رنگها و بافتهای گوناگونی در دسترس است. رنگ آجر به نوع رس و یا افزودنی های مورد مصرف بستگی دارد. نکته قابل توجه در مورد رنگ آجر این است که این رنگها بسیار پایدارند
آجر ها را می توان در دو گونه ی اصلی طبقه بندی کرد :آجرهای دیوار وآجر های نما(رو کار). آجرها در اندازه های متفاوتی تولید می شوند اما بسیاری از طرحهای ساختمانی بیرونی را تنها می توان با به کارگیری آجر های استاندارد اجرا کرد .

چرا آجر یکی ازبهترین مصالح ساختمانی است؟
8/67 درصد سازندگان منازل آجر را به دیگر مصالح ترجیح می دهند:مضافا اینکه به کارگیری آجربه عنوان مصالح پوششی دیوارهای داخلی ایده هوشمندانه ای است .چرا که هم باعث افزایش ارزش افزوده بنا می شود هم نیاز به تعمیرات را کاهش می دهد و نهایتا نسبت به مصالحی مانند چوب وکاغذ دیواری دوام بیشتری دارد.منافع استفاده از آجر زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که با سایر مصالح مرغوبی که در بخشهای خارجی ساختمان به کار می روند مقایسه شود. با در نظر گرفتن مطلوبیت بالای آجر در نزد سازندگان منازل نباید این نکته را ازنظر دور داشت که بنا برمنافع زیبایی شناسی و اقتصادی آجر این مصالح نه تنها جزو بهترین انتخابهاست بلکه یکی از پرطرفدارترین ها نیز هست.
خانه های آجری نسبت ارزش افزوده بالاتری دارند.
ارزش افزوده خانه آجری تقریبا 6 درصد بیشتر از خانه های مشابهی است که در ساختمانشان آجر بکار نرفته است.مخارج اضافه ای که در هنگام ساخت بناهای آجری خود نمایی می کند با ارزش افزوده پوشش می یاند.

آجر در برابر آتش بهتر مقاومت می کند .

در قیاس با سایر مصالح آجر بیشترین مقاومت را دربرابر آتش ازخود نشان می دهد وبه همین خاطر حق بیمه پرداختی دربرابر حوادثی چون آتش سوزی برای خانه های آجری به مراتب کمتر است.
نگهداری خانه های آجری آسانتر است.
خانه ی آجری نیازی به نظافت نما ورنگ آمیزی ندارد. به این ترتیب پول پرداخت شده بیشتر برای ساخت خانه آجری در هنگامی که خانه های مشابه ساخته شده با مصالح دیگر نیازمند تعمیر هستند ذخیره می شود. دیوار آجری هرگز تاب برنمی دارد ترک نمی خورد نمی پوسد به مرور زمان فاسد نمی شود فرو نمی ریزد ودچار هوا زدگی نمی شود. درحقیقت شکل ظاهری یک خانه آجری حتی پس از گذشت چندین سال از زمان ساختش تغییر چندانی نمی کند.
خانه های آجری از هدر رفتن سرما وگرما جلوگیری و به اقتصاد خانواده کمک می کنند.
خانه های آجری از ورود سروصداهای بیرونی جانوران موذی و سرما وگرما (بسته به فصل)جلوگیری می کنند و به این ترتیب ساکنان این گونه منازل از راحتی وآسایش بیشتر ی برخوردارند.
آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد . در ایران بقایای کوره های سفال پزی وآجر پزی درشوش وسیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است . همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجردر هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر درآن کشور است وازه آجر بابلیو نام خشت هایی بوده که برروی آنها منشورها قوانین ونظایر آنها را می نوشتند گمان می رود نخستین باراز پخته شدن خاک دیواره ها وکف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند.

کوره های آجر پزی ابتدایی بی گمان از مکان هایی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزم و خشت متناوبا روی هم چیده می شده است.
فن استفاده از آجر از آسیای غربی به سوی غرب مصر وسپس به روم وبه سمت شرق هندوستان و چین رفته است در سده چهارم اروپایی ها شروع به استفاده از آجر کردند ولی پس از مدتی از رونق افتاد و رواج مجدد ازسده 12میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد.

در ایران باستان ساختمان های بزرگ وزیبایی بنا شده اندکه پاره ای از آنها هنوز پا برجا هستند:
نظیر طاق کسری در غرب ایران قدیمآرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان را که با آجر ساخته اند همچنین پلها و سدهای قدیمی مانند پل دختر سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می باشند.
در ایران هرجا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر معمول شده است اندازه آجر ایلامی حدود 10*38*38سانتی متر بوده پختن و مصرف آجر در زمان ساسانیان گسترش یافته ودر ساختمان های بزرگ مانند آتشکده ها به کار رفته است اندازه آجر این دوره حدود 44*44*7تا8 بوده است و بعد ها آن به 20*20*3تا 4 سانتی متر کاهش یافت.
در فرش کردن کف ساختمان از آجربزرگتری به نام ختایی به ابعاد 5*25*25سانتی متر و یا بزرگتر ازآن به نام نظامی در ابعاد 40*4*5سانتی متر استفاده می شده است از انواع دیگر آجردر گذشته آجر قزاقی می باشد که پیش ازجنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن 5*10*20بوده است.